اون عشقم بود و همه اینو می دونستن
دوستم نداشت اگه اینو می دونستم
می کشیدم کنار ولی بگو گناهم چیه؟
من دوست داشتم آره گناهم اینه؟
من با صداقت به راهم ادامه دادم
بگو چرا خاموشه فانوس و چراغ راهم
کسی دیگه اومد که افتادم من سریع از چشم؟
آخه ندیدم من تو زندگیم اثری از عشق
من تو رو می خواستم تو نمی خواستی به من چه خب
تو خودت می ذاشتی می رفتی بگو بعد چطور
به همه می ری می گی که منو دوست داری
چرا می گی می خوای تنها باشی غمو دوست داری؟
یا که دوست داری عذابم بدی دختر بد؟ (عاشق این تیکشم..)
ولی با همه اینا عشق محکم من
فقط مال توئه منم خیالم راحت
که نه دو رو مثل تو نه خیانتکارم.....
ابی به خواندن ترانههایی با مضامین سیاسی، اجتماعی و نیز عاشقانه علاقه نشان میدهد. او ترانههای متعددی در مورد ایران خوانده که بسیاری از آنها دارای مضامین سیاسی اعتراضی و گاه بحثانگیز بودهاند. از جملهٔ این ترانهها که سرشار از مضامین سیاسی هستند میتوان به «خلیج فارس»، «بشکن» و «تصمیم» اشاره کرد.[۸] ترکیب ملودی فرید زلاند و کلام شهیار قنبری و تنظیم منوچهر چشمآذر منجر به خلق ترانهای شده است با نام «نون و پنیر و سبزی» که میتوان آن را سمبل ترانههای معترض دورهٔ خود به حساب آورد. این ترانه با اجرای مشترک ابی و داریوش به عنوان یکی از ترانههای ممنوعه در سالهای اوایل دههٔ ۱۳۷۰ در ایران به صورت پنهانی دست به دست میگشته است.[۱۲]
صرفنظر از مسائل سیاسی، او در ترانههای خود به مسائل اجتماعی نظیر فقر، آزادی بیان و حقوق زنان نیز توجه نشان میدهد. سه ترانهٔ «هلا»، «سیاهپوشها» و «بانوی خاوری» نمونههایی از این دست هستند.[۸] اکثر ترانههای عاشقانهٔ ابی نیز اشعار ترانهسراهای معاصر است ولی در لابهلای آنها اشعار عرفانی شعرای متقدم نیز دیده میشود مانند آهنگ «حیلت رها کن» که شعر آن از مولوی است[۱۳] و آهنگ «خدا میداند» که شعر آن از شمس مشرقی شاعر و عارف قرن هشتم است.[۱۴]
ابی را از نظر کاری خوانندهای ریسکپذیر، و از نظر انتخاب آهنگ و ترانه، نوگرا میدانند. این ریسکپذیری در کار، در دو آلبوم اخیر وی بخصوص سه ترانهٔ «من اگه خدا بودم»، «خدا با ماست» و «جهانبینی» با وضوح بیشتری نمایان میشود. ترانهٔ «من اگه خدا بودم» با طرح مسئلهٔ شر و در رأس آن فاجعهٔ زلزلهٔ بم، به نوعی دیدگاههای رایج در مورد خدا را به چالش میکشد. ترانهٔ «خدا با ماست» نیز ترانهای ساختارشکن است با این تفاوت که برخلاف ترانهٔ «من اگه خدا بودم» درصدد است با شریک قرار دادن خدا در تمام شئون زندگی انسان، راهکاری برای رویارویی با شرور پیش پای انسان بگذارد. در ترانهٔ «جهانبینی» نیز با طرح موضوع فلسفهٔ زندگی، بسیاری از چالشهای ذهنی و دغدغههای فکری بشری به باد انتقاد گرفته میشود و تنها جهانبینیِ دارای اهمیت و اصالت، عشق معرفی میگردد.[۱۵]
ابی به کیفیت کلامی و زبانی ترانههایی که میخواند بسیار اهمیت میدهد ولی این بدین معنا نیست که در مورد ملودی و موسیقی کار خود حساسیت ندارد. در برخی مواقع، اساساً ملودی اثر بوده است که موجبات خلق ترانه را فراهم ساخته است. به عنوان نمونه، دو آهنگ «ستارههای سربی» و «شبگریه» توسط ایرج جنتی عطایی بر روی دو ملودی پیشساختهٔ سیاوش قمیشی ترانهسازی شده است.[۴]
ترانههای خاص [ویرایش]
گفتنی است دو آهنگ از کارهای ابی دارای دکلمه است، یکی آهنگ «خورجین» از آلبوم «شبزده» که توسط بابک بیات آهنگساز همین ترانه اجرا شده است[۱۶] و دیگری آهنگ «بانوی خاوری» از آلبوم «حسرت پرواز» که توسط خود ابی اجرا شده است و میتوان آن را تنها دکلمهٔ ابی به حساب آورد. ابی در دوران جوانی، توانایی خود را در زمینهٔ خوانندگی به زبان انگلیسی نیز به محک گذاشته است که دو ترانهٔ آن به صورت رسمی در آلبومهایش منتشر شده است یکی ترانهٔ PaPa در آلبوم «تپش» و دیگری ترانهٔ Far Away در آلبوم «پیر».[۱۷]
ابی دارای تعدادی تکآهنگ است که در آلبومهای رسمی وی منتشر نشده است. این ترانهها در میان هوادارانش به «ترانههای بیبام ابی» شهرت پیدا کردهاند. آهنگهای «ظالم»، «ناجی شرق»، «کتاب سوخته» و «تهمت» از جملهٔ این ترانهها هستند.[۱۸] آهنگ «ظالم» به تازگی توسط خوانندهای به نام راستین بازخوانی شده است.[۱۹] ابی اخیراً خود نیز به بازخوانی برخی آهنگهای قدیمی خود پرداخته است مانند ریمیکس دو آهنگ «خالی» و «مست چشات» که در آلبومی به نام «یادگاری» منتشر شدهاند.[۲۰] ریمیکس ترانههایی مانند «پوست شیر»، «درخت»، «نوازش» و «گریه نکن» که در شماری از سایتها[۲۱] منتشر شده است کارهایی ذوقی و تفننی از طرف برخی هواداران ابی است و ارتباطی به ریمیکسهای رسمی خواننده ندارد.
طبق آماری که وبسایت ویکی صدا در مورد برترین ترانههای خوانندگان مختلف منتشر کرده است، اگر از آلبوم اخیر ابی یعنی «حس تنهایی» صرفنظر شود، ترانهٔ «خاکستری» از آلبوم «کوه یخ» به عنوان برترین ترانهٔ ابی معرفی شده است.[۲۲] در نظرسنجی که در وبگاه فیسبوک تحت عنوان «ماندگارترین ترانههای ایرانی» صورت گرفته است، ترانهٔ «کی اشکاتو پاک میکنه» از ابی در میان ۱۰۰ ترانهٔ منتخب از حدود ۴۶ خوانندهٔ پاپ و سنتی ایران، به عنوان برترین ترانه انتخاب شده است. این نظرسنجی به صورت آنلاین در این وبسایت در جریان است.[۲۳]
ابی اخیراً با همکاری شادمهر عقیلی موزیک ویدیویی با نام «رؤیای ما» منتشر کرده است که آمار بازدید از آن در وبسایت یوتیوب از مرز یک میلیون نفر گذشته است. این میزان بازید از ویدیو کلیپهای ابی در این سایت ظاهراً بیسابقه است
او در دوران نوجوانی با خواندن قرآن در صفهای مدرسه به استعداد خود در خواندن پی میبرد. ابتدا در یک گروه دوستانه به نام سان بویز و سپس در باشگاهها و کاخهای جوانان به صورت رسمی شروع به خواندن میکند. در گروه سان بویز، ابتدا به خواندن آهنگهای ایتالیایی، بخصوص ترانههای آلبانو کاریسی خواننده و بازیگر بنام ایتالیایی میپردازد و سپس به اجرای ترانههایی از خوانندگان مطرح آن دوران مانند جیم موریسون، اریک بوردون، تام جونز و پپینو دی کاپری رو میآورد.[۵] او اولین بار در کاخ جوانان جنوبی به روی صحنه میرود. تجربهٔ اولین اجرای رسمی ابی از زبان خودش شنیدنی است. آنطور که وی در مصاحبهای نقل کرده است در اولین اجرا از فرط استرس، نیمی از بدنش کاملاً بیحس شده و اصطلاحاً به خواب میرود. او این واقعه را جزو خاطرات تلخ اما فراموشنشدنی خود ذکر کرده است.[۴]
ابی در همان دوران با شهبال و شهرام شبپره آشنا میشود. شهبال شبپره صدای او را در سان بویز میشنود و به وی پیشنهاد کار در گروه بلک کتز را میدهد. او در کنار فرهاد مهراد مدت دو سال با گروه بلک کتز همکاری میکند و مدت زیادی در کابارهٔ کوچینی به روی صحنه میرود. سپس از این گروه جدا میشود و به همکاری با آهنگسازان و ترانهسرایان مطرح آن دوران میپردازد. بعدها ابی از دوران همکاری با فرهاد در گروه بلک کتز، به عنوان دورهٔ آموزشی خود یاد میکند.[۶]
در آن زمان که ابی وارد عرصهٔ موسیقی میشود، خوانندگان اندکی در ایران در زمینهٔ موسیقی پاپ به فعالیت مشغول بودند که از آن جمله میتوان به ویگن و عارف اشاره کرد.[۴] دیری نمیگذرد که ابی نیز نخستین ترانهٔ مستقل خود را با نام «عطش» عرضه میکند که برای فیلمی به همین عنوان ساخته میشود. دومین ترانهٔ وی «چرا چرا» نام دارد با شعری از مسعود هوشمند و آهنگی از واثقی.[۷] اما سومین ترانهٔ ابی که به گفتهٔ خودش باعث معروفیت وی میشود ترانهای است به نام «شب» با شعر اردلان سرفراز و آهنگ منصور ایراننژاد که برای اولین بار در شوی معروف میخک نقرهای از فریدون فرخزاد پخش میشود
ابی پیش از انقلاب، تکآهنگهای زیادی را بر روی صفحه منتشر کرد ولی هیچگاه آلبوم مستقلی از وی ارائه نشد. آثار این دورهٔ او بعد از انقلاب و در خارج از کشور بود که در قالب آلبومهای مستقل و به صورت کاست به بازار عرضه شد.
در کارنامهٔ کاری ابی، همکاری با ترانهسرایان برجستهای چون ایرج جنتی عطایی، اردلان سرفراز و شهیار قنبری و آهنگسازان سرشناسی چون بابک بیات، واروژان، فرید زلاند و سیاوش قمیشی به چشم میخورد. در میان آهنگسازانی که با آنها همکاری داشته، فرید زلاند با ۳۹ آهنگ و سیاوش قمیشی با ۲۷ آهنگ در صدر قرار دارند. آخرین کار فرید زلاند برای ابی سه آهنگ از آلبوم «طلوع کن» و آخرین کار سیاوش قمیشی برای ابی، مجموع آهنگهای آلبوم «شب نیلوفری» است. ابی در سالهای اخیر از طیف آهنگسازان سنتی فاصله گرفته و دو آلبوم اخیر خود را با همکاری آهنگسازان جوانی نظیر شوبرت آواکیان و شادمهر عقیلی وارد بازار کرده است.
ابی در سالهای پس از انقلاب در بزرگترین سالنهای بینالمللی جهان کنسرت اجرا کرده است که برخی از آنها کنسرت خیریه بوده است. در سال ۲۰۰۷ میلادی برای اجرای کنسرت همراه با ارکستر سمفونی آخن، از ابی به شکلی ویژه دعوت به عمل میآید. اجرای ابی همراه با این ارکستر در رسانههای محلی آخن، بازتاب گستردهای مییابد.[۸] از معروفترین کنسرتهای خیریهٔ او نیز کنسرت وی در رویال آلبرت هال در لندن در سال ۲۰۱۰ است که عواید آن صرف کمک به بیماران مبتلا به ام اس شد.[۹]
با آنکه سالهاست که ابی در خارج از ایران و در تبعید زندگی میکند، هنوز برخی طراحان ایرانی از نام وی جهت افزایش فروش کالاهای تجاری خود بهره میگیرند.[۸] شماری از خوانندگان داخل ایران نیز به شدت تحت تأثیر سبک خواندن و نحوهٔ اجرای او قرار گرفتهاند. در مورد قاسم افشار که از جملهٔ این خوانندگان است و بازخوانی ترانهٔ «خلیج فارس» ابی بدو منسوب است،[۱۰] حتی در حرکات دست و پای وی هنگام اجرای کنسرت نیز شباهت بسیاری با ابی برقرار ساختهاند.[۱۱
پدر ابی خیاط بوده و مادرش خانهدار. چهار خواهر و یک برادر داشته که برادرش را چند سال پیش از دست داده است.[۴] وی از همسر اول خود فیروزه مقدادی، صاحب سه دختر به نامهای عسل، سایه و خاتون است که برای هر سه آنها یک ترانه خوانده است. همسر دوم او مهشید برومند یک پسر به نام فرشید دارد که پسرخواندهٔ ابی است.[نیازمند منبع] گفته میشود آغاز آشنایی آنها با یکدیگر، در یکی از اجراهای ابی در گوتنبرگ بوده است.[۲]
ابی دو سال قبل از انقلاب، برای اجرای کنسرت به آمریکا میرود و با شروع انقلاب، ناگزیر در آنجا ماندگار میشود
ابراهیم حامدی (زادهٔ ۲۹ خرداد ۱۳۲۸ در تهران) مشهور به ابی خواننده موسیقی پاپ اهل ایران است. او یکی از بزرگترین و محبوبترین خوانندگان تاریخ موسیقی ایران به شمار میرود و به محبوب بودن در میان تمام طبقات جامعه و اقشار سنی، معروف است. او را با لقب «آقای صدا» (Master of Voice) به مدد قدرت و توانایی اجرا و خواندنش در برنامههای زنده و تحریرهای سنگین در موسیقی پاپ میشناسند. شرکت وی در کارهای خیریه باعث شده از او به عنوان انسانی خیّر نیز یاد شود.
ابی دارای صدایی از جنس باریتون است[۱] و در سبکهای مختلف موسیقی صاحب اثر است: بالاد، موسیقی فولکلور، پاپ تهرانجلس، دنس و اخیراً هاوس و ترنس.[۲] او تحت تأثیر خوانندگانی چون فرهاد مهراد، جنسیس، جیم موریسون، یوتو، کلدپلی و پر گسله بوده است.[۲] برخی او را با تام جونز خوانندهٔ سرشناس بریتانیایی مقایسه کردهاند، با این تفاوت که ابی را بر خلاف تام جونز دارای تمایلات سیاسی میدانند
داريوش در ۱۵ بهمن ۱۳۲۹ (۴ فوريه ۱۹۵۱) در تهران به دنيا آمد. پدرش, محمود اقبالي, از ملاکان آذربايجان بود. او دوران کودکي خود را در شهر ميانه, زادگاه پدر و ماردش, گذراند, در همان دوران کودکي تنها خواهرش را, گيتي, که ۵ سال بيش نداشت, از دست داد و اين حادثه موجب تيرگي هايي در رابطه پدر و مادرش شد.
اولين بار صحنه را در ۹ سالگي, در مدرسه شهر آرا, به مناسبت جشني تجربه کرد, بعد ها با خواندن ترانه براي دوستان و نزديکانش با تاييدها و تشويق هاي صادقانه مواجه شد تا بعدها با اجراي چند ترانه در جشن هاي خانوادگي حتي از گروهي از افراد ناشناس و غير وابسته, در عرصه هنر خوانندگي, مورد تاييد قرار گرفت تا داريوش بيش از پيش روي به خوانندگي آورد.
سال ها بعد داريوش براي اولين بار از طريق فرستنده تلويزيون آموزشي آن زمان, به همگان معرفي شد تا دريچه اي تازه به درون يک دنياي رويايي و پر جازبه به روي وي گشاده شود.
بعد ها فرست هاي جديدي براي عرصۀ وجود در يک زمينه ي وسيعتر فراهم گرديد. برنامه پرطرفدار زنگوله ها که در رديف محبوب ترين برناه هاي تلوزيوني در آن زمان محسوب ميگرديد, به دليل علاقه و توجه بيش از حد نسل جوان, زمينه ي مساعدي براي هنرنمايي گروهي از خوانان مستعد و علاقه مند به کارهاي هنري در رشته ي موزيک فراهم آورده بود.
داريوش به اتفاق کيوان و مرحوم افشين مقدم, در سال ۱۳۴۹, گروه سه نفري خوانندگان جوان را متداول کردند. موفقيت اين گروه به حدي رسيده بود که حتي براي اجراي برنامه در کاباره ها از آنان دعوت به عمل مي آمد و بدينگونه پس از پخش صدا و تصوير آنان در راديو و تلويزيون, بخصوص برنامه ي ۶/۸ , گام تازه اي بري پيوستن به گروه خوانندگان حرفه اي, پيش گماشتند. و اين در موقعيتي بود که داريوش اسم و رسمي به عنوان يک خواننده تازه نفس بدست آورده بود.
بهانه هاي استقلال طلبي و فعاليت فردي و تمايل به کسب عنوان و اشتهار به عنوان يک خواننده ي منفرد, دلايل جدايي از گروه سه نفره به دنبال داشت.( لازم به ذکر است که کيوان و افشين همواره به عنوان گروه ۲ نفره به فعاليت خود ادامه دادند.)
پس از جدايي از گروه ۳ نفره که به سبک ۶/۸ مي خوانندند, داريوش شروع به خواندن ترانه هاي ملايم تر کرد, که در اين ميان ترانه ي به من نگو دوست دارم متولد شد و به شکلي بي سابقه و دور از ميزان تصور و انتظار, ميان مردم گل کرد و پس از آن داريوش به عنوان يک خوانده ي جوان, موفق به کسب هويت شد!
ترانه هاي بعدي داريوش تماما به سبکي کاملا غمگين و گاهي اعتراض آميز درآمد, و پي آمدهاي نا گواري را از جمله زنداني شدن وي به دليل خواندن ترانه هاي سياسي به دنبال داشت.
داريوش بدون شک محبوب ترين خواننده ي مرد قبل از انقلاب بود, و اين محبوبيت هم به اسيد و اسيد پاشي از سوي معشوقه وي کشيد. او با وجود محبوبيتش آنطور که بايد و شايد در تلويزيون فعاليت نداشت, به گفته خود او که اعتقاد داشت پخش مکرر ترانه ها از راديو و تلويزيون موجب اکراه ميشود. نکته ي جالب اينجاست که داريوش در هيچ يک از شوهاي خود به دوربين نگاه نميکند.
داريوش علاوه بر هنر خوانندگي اشتياق زيادي هم به بازيگري در فيلم هاي سينمايي داشت. او در اوج مشهوريتش در دو فيلم ياران (۱۳۵۳), ساخته محمد دلجو و اميرمجاهد با اجراي زيباي ترانه ي ياران با صداي زيباي فريدون فروغي براي اين فيلم، و فرياد زير آب (١٣٥٦) به همراه فرزانه تائيدي و شهره و به کارگرداني سيروس الوند ايفاي نقش کرد, و در اين فيلم دو ترانه فرياد زير آب و اجازه را نيز به عنوان موزيک متن اين فيلم, مورد اجرا قرار داد. داريوش ترانه ي زندوني,که جزو ترانه هاي سياسي او به شمار ميآيد, را براي فيلم گذر اکبر و زهره را براي فيلم رهايي خواند.
داريوش در طي فعاليت هنري خود, قبل از انقلاب, بيش از ۳۰۰ ترانه در بيش از ۳۰ صفحه و کاست مستقل خود به موسيقي ايران عرضه کرد, و حضور کاملا فعالي نيز بعد از انقلاب داشته, و همچنان به فعاليت خود ادامه مي دهند
در ۶ مرداد تابستان سال ۱۳۵۰ در تهران زاده شد.
او در باره کودکی خود در ایران این چنین نقل میکند:
"من بیشتر با مادربزرگم که ساکن میدان ژاله بود زندگی میکردم و تمام خاطرات کودکیم دردوران مدرسه خلاصه میشود که در دبستان مهرجو خیابان نادری تمام مدت با دوستان مشغول شیطنت بودیم."
منصور تا ۱۳ سالگی در ایران بود و سپس ایران را برای همیشه تا به امروز ترک میکند و به قصد ادامه تحصیل راهی آمریکا میشود. منصور در بازار مبل دلاوران به فروشندگی مشغول بود
او در باره این سفر چنین میگوید:” من بیشتر با مادربزرگم که ساکن میدان ژاله بود زندگی میکردم و تمام خاطرات کودکیم دردوران مدرسه خلاصه میشود که در دبستان مهرجو خیابان نادری تمام مدت با دوستان مشغول شیطنت بودیم. “
"در سال ۱۳۶۴ از ایران به صورت قانونی برای ادامه تحصیل خارج شدم ولی با دلتنگی و ناراحتی بسیار زیاد، به دلیل دور شدن از خانواده و دوستانم، ایران را ترک کردم. بعد از مدتی وارد مدرسهای در لوس آنجلس شدم که توانستم دوستان زیادی که پیدا کنم و دوری از عزیزانم برایم قابل تحمل تر شد."
منصور پس از اتمام دوران تحصیل در دبیرستان به عنوان همخوان روی صحنه و هم چنین در استودیوهای ضبط موسیقی کار پرداخت و منصور کم کم به کار ضبط موسیقی آشنا شد و بالاخره موسیقیدانی که قبلا با او سابقهٔ هم کاری داشت او را به منظور تنظیم آهنگها در پروژه شخصی خویش وارد کرد و او را استخدام کرد.
۱۳۷۰ - شروع فعالیتمنصور اولین آلبوم خود را با سرمایهٔ شخصی حاصل از درآمد فروشگاه موبایل متعلق به خود در سال ۱۳۷۰ آغاز کرد. منصور در این رابطه گفته بود:
"من عاشق مو سیقی هستم اما در عین حال از هیجان دنیای خرید و فروش هم لذت میبرم."
اولین آلبوم و اولین پروژه منصور ۳ سال طول کشید زیرا منصور میخواست که برای اولین کارش از بهترین امکانات ضبط صدا و موسیقی استفاده کند و این فاصله به او فرصت خوبی داد تا زیر نظر استادان آواز, تکنیک آوازش را بهتر از گذشته نماید. منصور معلم اول موسیقی خود را عبدی یمینی معرفی میکند. کسی که در آلبو م اول و تاقبل از عزیمت به ایران با او همکاری داشت
۱۳۷۳ - فرفرههای بی باد
آلبوم «فرفرههای بی باد» در آگوست ۱۹۹۴ (مرداد ۱۳۷۳) توسط شرکت کلتکس رکوردز به بازار و علافه مندان موسیقی عرضه میشود. استقبال گسترده از این آلبوم منصور را به ادامه راه تشویق میکند.
این آلبوم شامل ۶ آهنگ میباشد:
فرفرههای بی باد
همسفری نیست
سایه بون
خانگی
زندونی عشق
حساب زندگی
۱۳۷۸ - قایق کاغذی
همکاری منصور با شرکت «کلتکس رکوردز» دوباره آغاز میشود تا یکی از بهترین آلبومهای منصور به بازار عرضه شود. اولین و مهم ترین ویژگی بارز ترانههای آلبوم قایق کاغذی، استفاده از نماد بود.
ترانه سرایانی که در این آلبوم حضور داشتند، در متن ترانههای خود برای تفهیم و بیان مطلب از نمادها استفاده میکردند و این شاید بهترین نکتهای بود که میشد در ساختار ترانههای آلبوم قایق کاغذی دید.
دومین ویژگی که در ترانههای آلبوم قایق کاغذی مشاهده میشد، کوتاهی و لحن ساده ترانهها بود. روی هم رفته در این آلبوم، ترانهها بسیار ساده تر از ترانههای دو آلبوم قبلی بودند
آهنگ «پرندههای بی وطن»، «عطر گل یخ» و «قایق کاغذی» و «چشم سیات» به سرعت محبوب میشوند، نام منصور پس از ارائهٔ این آلبوم بر سر زبانها میافتد.
این آلبوم شامل ۶ آهنگ میباشد:
یاد تو
چشم سیات
قایق کاغذی
پرندههای بی وطن
عطر گل یخ
بهار اومد
۱۳۷۹ - فقط به خاطر تو
این آلبوم در مارس ۲۰۰۰ (اسفند ۱۳۷۹) توسط شرکت کلتکس رکوردز به بازار عرضه میشود. منصور در این باره گفتهاست که قطعه «فقط به خاطر تو» بیانگر علاقه وی به موسیقی را نشان میدهد و از تمایل خود به موسیقی در دوران کودکی یاد میکند و با وجود اینکه موسیقی پاپ اصل کار است, علاقه خاصی هم به موسیقی سنتی و اصیل ایرانی دارد.
آلبوم فقط به خاطر تو به سرعت پرفروش میشود و تبدیل به پرفروش ترین اثر منصور تا آن زمان میگردد.
از طرفی ارائهٔ این آلبوم حواشی نیز در پی دارد. مریم حیدرزاده ادعا میکند که در شعر آهنگ «فقط به خاطر تو» که توسط پاکسیما زکی پور سروده شدهاست از شعر «فقط به خاطر تو» سرودهٔ خودش، سوءاستفاده شدهاست. منصور مجبور به عذر خواهی شده و در نماهنگ این اثر به نام مریم حیدرزاده نیز اشاره میکند.
منصور در مورد این آلبوم چنین می گوید[۱]:” وقتی که اين آلبوم را تنظيم می کرديم، با فرهاد مرفه آشنا شدم. کم کم وقتی با سبک کاری اش آشنا شدم، درست ملودی ها و کارهايی که در ذهن من بود با کارهای الکترونيکی که فرهاد تنظيم می کرد، يک ازدواج جديد قشنگ به وجود آمد و من فکر کردم که می توانم يک لايه های جديد تر از خودم را نشان دهم.
برای همين کارهای جديدی که در آن آلبوم کردم در ادامه کارهای هيجان انگيزی که در کارهای قبلی ام هم بود. ولی يک مقدار ديگر آنجا با تجربياتی که کسب کرده بودم، راحت تر ارائه کردم از طريق موزيک پرهيجان و پر انرژی. “
این آلبوم شامل ۶ آهنگ میباشد:
فقط به خاطر تو
عشق آتشی
چشمان سیاه
وقتی نیستی
انتظار
بنویس
- زندگی [ویرایش]
یک سال پس از ارائهٔ آلبوم موفق «فقط به خاطر تو» اینبار در سومین همکاری با شرکت ترانه منصور آلبوم «زندگی» را روانهٔ بازار میکند. آلبومی که تم اصلی آن متفاوت از آلبومهای قبلی او بود. منصور درباره این آلبوم میگوید: "من موهایم را بلند کردم زیرا میخواستم نسبت به ویدئوهای قبلی ظاهر متفاوتی داشته باشم. من به همراه گروه به Arizona , New Mexico , Texas, Grand Canyon , Monument Park و White Sands رفتیم و موزیک ویدئو تهیه کردیم که تجربه بسیار خوبی برایم بود." فروش این آلبوم رکورد فروش آلبوم قبلی را نیز شکست و تبدیل به پر فروش ترین اثر منصور شد.
زندگی (۲۰۰۱)
این آلبوم شامل ۸ آهنگ میباشد:
زندگی
یکی بود یکی نبود
دوستت دارم
نازک نارنجی
ببین
یکی بود یکی نبود (ریمیکس)
خودشه
یکی بود یکی نبود (بی کلام)
۱۳۸۱ - دیوونه [ویرایش]
دیوونه (۲۰۰۲)
یک سال می گذرد.تیزر موزیک ویدئوی "منو ببخش" ارائه میشود و منصور با آلبوم جدید خود به نام "دیوونه" به عنوان چهارمین همکاری با شرکت ترانه به صحنه بر می گردد. آهنگ های "قرارمون یادت نره" و "عزیز دلمی" به سرعت محبوب می شوند. منصور برای اولین بار بین خوانندگان ایرانی برای تمام آهنگ ها، به جز "ترانه بی ترانه" موزیک ویدئو حرفه ای ضبظ می کند. حاشیه سازترین خبر این آلبوم خداحافظی "کندس نیل (Candice Neil)" مدل اسپانیایی-لبنانی با ویدئو "قرارمون یادت نره" از کارهای منصور است. او در موزیک ویدئوهای دو آلبوم قبلی به عنوان معشوقه منصور ایفای نقش کرده بود. منصور در مصاحبه هایش می گوید : "از تکرار متنفر است" و همین را دلیل قطع همکاری با این مدل عنوان می کند.
این آلبوم شامل ۸ آهنگ میباشد:
بزن بریم
دیوونه
عزیز دلمی
منو ببخش
بداخلاق
دلم فقط تو رو می خواد
قرارمون یادت نره
ترانه بی ترانه
۱۳۸۴ - فراری [ویرایش]
این آلبوم در مارس ۲۰۰۵ به بازار عرضه شد. چند ماه قبل از عرصه آلبوم تیزر موزیک ویدئو "آزادی" و "فراری" پخش می شود و نوید سبک جدیدی را به طرافداران منصور می دهد. ویدئو "آزادی"، پرخرج ترین موزیک ویدئو ایرانی تا آن زمان نام می گیرد که بابک شکریان، کارگردان ایرانی-آمریکایی آن را برای منصور تهیه کرده است. پس از آن ویدئو "عیدی ندارم" پخش می شود. این موزیک ویدئو برای گرامیداشت قربانیان زلزله بم تهیه شده بود و مورد استقبال واقع می شود. منصور در باره تهیه این موزیک ویدئو می گوید[۲]:” من از " کوجی" عزيز خواهش کردم اين کار رو برای من تهيه کنه. از روز اولی که اين ترانه رو بابک روزبه نوشت و من آهنگش رو ساختم، يک تصوير صحرای خلوت و ساده در ذهن من بود. حرکت دوربين دور سفره هفت سين خيلی حقير و خالی، توی ذهن من شکل بسته بود. در يک روز کوتاه ما فيلم برداری رو انجام داديم و در حدود بيست ساعت تدوين اون رو تموم کرديم.در صحرا زمانی که روی صندلی نشسته بودم، از سمت راستم باد شديدی می اومد و اونجا تمام قسمت راست صورت من بی حس شده بود! اين کار اوايل ماه مارچ يا اسفند ماه انجام شد و سرمای اون موقع، يک جورايی من رو بيشتر توی اون حس همدردی برده بود و يک فضای عجيبی به کار داده بود. از همون دقيقه اولی که اين کار توی تلويزيون ها نشون داده شد خيلی به دل مردم نشست و اين بزرگترين پاداشی بود که من برای تهيه اين کار می تونستم بگيرم. “
فراری (۲۰۰۵)
این آلبوم شامل ۹ آهنگ میباشد:
عیدی ندارم
مرا ببوس
آزادی
دروغگو
یادته
شیرین
فراری
میخوامت
آرزومه
ازدواج [ویرایش]
منصـور در اکتبر ۲۰۰۸ طی یک مراسم رسمی و بزرگ با دختری به نام سوگل ازدواج می کند. در این جشن هنرمندان بسیاری همچون معین، اندی، شهرام و شهبال شب پره، لیلا فروهر و.... شرکت داشتند.
افت کار های منصور [ویرایش]
در طی سال های اخیر موجی از انتقادات از طرف مردم و طرفداران متوجه منصور بوده و عده ی زیادی از هوادارانش بر این عقیده هستند که سطح کار های او در این سالهای اخیر بسیار تنزل پیدا کرده و انتظارات طرفداران را بر اورده نکرده است . بیشتر این انتقادات از البوم فراری به بعد شکل گرفت و در البوم جنجالی به اوج خود رسید . بعضی دیگر نیز نزول منصور را به ازدواج این هنرمند نسبت میدهند و میگویند ازدواج منصور به شدت بر کار های او تاثیر منفی گذاشته و مثل قبل وقت و هزینه ی کافی را صرف کارهایش نمیکند و بیشتر به اهنگ های کنسرتی (تبلیغاتی) روی اورده است . منصور تا کنون پاسخ روشنی به انتقاد ها و ایرادگیری هایی که او را نشانه گرفته اند نداشته است .
تاریخ تولد : 25 نوامبر
محل تولد : تهران - ایران
محل بزرگ شدن: ایران - کانادا - آمریکا
رنگ مو : مشکی
رنگ چشم : قهوه ای تیره
محل زندگی : کالیفورنیا
نام مستعار : کامی
خانواده : هومن برادر کوچکتر ، کتی خواهر کوچکتر ، مادر وپدر
زبان هایی که صحبت میکند :فارسی - انگلیسی - فرانسوی و کمیترکی
زبان هایی که می خواند :فارسی - انگلیسی - فرانسوی - اسپانیایی - ترکی وعربی
سرگرمی ها : نواختن کیبورد و پیانو در خانه ، ساختن آهنگ ، رقصیدن ، نگاهکردن و بازی کردن فوتبال ، بسکتبال و هاکی ، نگاه کردن فیلم و صرف کردن وقت هایی با برادرم هومن
عشق ها : خانواده ام ، خوانندگی و اجرای هنرهای نمایشی برروی صحنه
نفرت ها : شیطان درون خودم
ماشین مورد علاقه : بی ام و
هنر پیشه های مورد علاقه : آلپاچینو
غذای مورد علاقه:: قورمه سبزی
رنگهای مورد علاقه : آبی و قرمز
میوه های مورد علاقه:هندوانه، پرتقال و آناناس
حیوانهای مورد علاقه::ببر و شامپانزه ها
محل های مورد علاقه بجز ایران : جنگل های بارانی آمازون ، آفریقا و اهرام مصر
خواننده و موزیسین های مورد علاقه : مایکل جکسن ، جورج مایکل ، مدونا ،برایان آدامز ، بویز تو من ، میکسچر آو ورد میوزیک و ...
کلکسیون های مورد علاقه : حلقه های نقره ای و نشان های ****من
دختر باید چگونه باشد : رومانتیک ، مهربان ، صادق و پراحساس
چه چیزی از دختر توجه تو را جلب میکند :صورت و چشم های گویا
چه روزی متوجه شدی که معروف شده ای ؟ :
وقتی که ما خارج میشیم ازفروشگاه در پیاده رو ،مردم میان و عکس می گیرن با ما و می پرسن از ما؟ این بود لحظه خیلی خاصی . ما هستیم خوشحال از اینکه در قلب مردم جا داریم ، ما هم همه اونها رو دوست داریم
مادرت تو را چگونه توصیف می کند : مهربان و بخشنده ، بزرگ قلب و حساس
چه پیامی برای دوست دارانت داری :
شخصیت خوبی داشته باشید ، به آرامی با همدیگر صحبت کنید ، و با هم مهربان باشیم تا دنیایی بهتر برای زندگی کردن داشته باشیم و از رویا هاتون پیروی کنید تاموفق شوید ، همه شما را دوست دارم .
کامران بعد از آغاز کردن دوره دبیرستان در مونترال کانادا علاقه شدید و قابل توجهی به موزیک در بین خانواده و دوستانش پیدا کرد . او در سنین جوانی به یک گروه پیوست . او خواندن را در در کلوبهای مختلف در هر هفته شروع کرد ، اگر چه او در این راه بسیار جوان بود . تحصیل درمدرسه برای او قسمت بزرگی از زندگی بود ، رشته تحصیلی او به مدت سه سال تکنسین خلبانی بود .
بعد از مهاجرت به ونکور ، کامران به رامین زمانی پیوست ، که رامین آگاه بود نسبت به موسیقی البته نه تنها در مونترال بلکه مبتکر در موسیقی ایرانی که با یکدیگر به شهرتی در یک محله در گروهی که پرواز نامیده می شد رسیدند . اشخاص دیگری در این گروه جایگاه های دیگری داشتند . فریدون ، هنگامه، و کامران ، سه نفر خواننده این گروه بودند و در تمام مدت رامین زمانی نوازنده گیتار وکال بود و علی الهی کیبورد می نواخت و علی قاسمی هم نوازنده پرکاشن بود . آنها با همدیگر یک آهنگ بنام ایران ، ایرانم را در سراسر جهان انتشار دادند . این بزرگترین موفقیتی بود که آنها کسب کرده بودند . آهنگ ایران ، ایرانم نوشته ، ساخته و تنظیم رامین زمانی بود .
بزرگترین فرصت غیره منتظره در راه بود ، وقتی که بزرگترین گروه موسیقی پاپ ایران در حال شکل گیری بود ، "بلکتز " ،شهبال شبپره یکی از با نفوذ ترین اشخاصی بود که در موسیقی ایران محبوبیت بسیاری داشت ، او با کامران ملاقات کرد . بعد از این ملاقات کامران و برادرش هومن عضو های جدیدی از بلکتز بودند . این تصاحب یک فرصت باورنکردنی در مرحله ای دیگر در زندگی کامران بود . کامران مفتخر بود از اینکه عضوی از گروهی شده که **** استار ها وموزیسین های متعدد و مطرحی در موسیقی ایرانی داشته است . اما همکاری او و برادرش باگروه بلکتز و شهبال همیشگی نبود ! شاید بتوان دلیل آن را به خاطر اختلاف نظر داشتنو تفاوت افکار آنها با شهبال دانست در هر صورت حالا آنها مستقل از هر تحمیل افکاری آلبوم بیست را منتشر کرده اند که موفقیت بزرگی برای سابقه هنری آنها به
درباره هومن
اسم کامل :هومن جعفری
تاریخ تولد :23 نوامبر
محل تولد :تهران - ایران
محل بزرگ شدن: :ایران - کانادا - آمریکا
رنگ مو :مشکی
رنگ چشم :قهوه ای تیره
محل زندگی :کالیفورنیا
نام مستعار :هامی
خانواده :کامران برادر بزرگتر ، کتی خواهر کوچکتر ، مادر و پدر
زبان هایی که صحبت میکنی :فارسی - انگلیسی - فرانسوی و اسپانیایی
زبان هایی که می خوانی :فارسی - انگلیسی - فرانسوی و اسپانیایی
سرگرمی ها :نواختن پیانو برای بیان کردن احساسات ، ساختن آهنگ ، رقصیدن ،ایفای نقش و نمایش ، نگاه کردن و بازی کردن فوتبال ، بسکتبال ، هاکی، کشتی و صرف کردن وقتهایی با برادرم کامران
عشق ها :خوانندگی و اجرای هنرهاینمایشی بر روی صحنه
نفرت ها :شیطان درون خودم
ماشین مورد علاقه :بی ام و . فراری
هنر پیشه های مورد علاقه :آلپاچینو ، رابرت دنیرو ،رابین ویلیامز ، جیم کری ، جولیا رابرتز ، لئوناردو دی کاپریو ، زتا ، کریس تاکر ،ساموئل جکسن تام کروز و ...
غذای مورد علاقه:غذاهای سریع (سرد)
رنگهای مورد علاقه :قرمز و رنگ های اشتیاق آور و تند
میوه های موردعلاقه:آناناس ، هندوانه خنک و کیوی ترش
حیوانهای موردعلاقه:سلطان جنگل شیر ، و همه میمون ها
محل های مورد علاقه بجز ایران :آفریقا ، بخاطر اینکه می توانم در آنجا حیوانات را از نزدیک نگاه کنم
خواننده و موزیسین های مورد علاقه :مایکل جکسن ، آلیشیا کیز ،جورج مایکل ، تو پک ، بویز تو من و گوش می دم هر آهنگی از بک استریت بویز و ان سینکو موسیقی های کلاسیک
کلکسیون های مورد علاقه :نشان های **** من ، ساعت ها ، شال گردن ، تی شرت و حبابها
دختر باید چگونه باشد :درستکار ، لبخند زیبا وحساس
چه چیزی از دختر توجه تو را جلب میکند :چشمانش همه چیز را بگویند ، وقتی به من نگاه می کند متوجه چیزی که میخواهد بشوم
چه روزی متوجه شدی که معروف شدی ؟ :
وقتی که راه میروم در خیابان ها و بسیاری از مردم من رو می شناسند ومن را پشتیبانی می کنند ، این هست یک احساس خوب !
مادرت تو را چگونه توصیف می کند :باطنی قوی و کسی که هر کاری را شروع کند به آخر میرساند
چه پیامی برای دوست دارانت داری :
عشق ها هستند که ما را بسوی همه خوبی ها و بهتر ها هدایت می کنند ، ایمان خود را نگه داریم تا به نتیجه برسیم چون ما می دانیم که هیچ چیزی غیر ممکن نیست ! همه شما را دوست دارم !
هومن بزرگ شده مونترال و ونکور کانادا است و او بوسیله برادر بزرگترش کامران و گروه پرواز که کامران عضوی از آن بود مطرح شد ، هومن درمدرسه موسیقی خوانندگی و نواختن پیانو را شروع کرد . او همچنین با دوستانش در چندین نمایش هنری در مدرسه و دانشگاه شرکت داشتند . هومن همچنین برگزیده مدل یکی از معروفترین و محبوب ترین طراح های لباس و پوشاک در کانادا ، در مدهای مختلف بود .
بعد از ملاقات با شهبال شبپره گروه بلکتس را در سال 1998 تشکیل دادند ، هومن فرصت مناسبی برای پیوستن بلکتس بدست آورد و دوره موسیقی خود را در لوس آنجلس به عنوان یک خواننده در این گروه با آلبومی که سیندرلا نام داشت و در سال 1999 انتشار یافت ، شروع کرد و این آلبومی بود که بیشترین فروش را در بازار داشت ،که باعث شد فصل جدید و خوبی در زندگی او باز شود ، و این فقط آغاز این راه برای اوبود . اما همکاری او و برادرش با گروه بلکتز و شهبال همیشگی نبود ! شاید بتوان دلیل آن را به خاطر اختلاف نظر داشتن و تفاوت افکار آنها با شهبال دانست در هر صورت حالاآنها مستقل از هر تحمیل افکاری آلبوم بیست را منتشر کرده اند که موفقیت بزرگی برای سابقه هنری آنها به شمار میرود .
شمارمیرود
تعداد صفحات : 4
درباره ما
باسلام شما دراین سایت می توانید مطالب دلخوه درمورد خواننده ی موردعلاقه ی خود بدانید باتشکر مدیرسایت daniyal
اطلاعات کاربری
لینک دوستان
آرشیو
آمار سایت